Afbeelding
Foto door Karolina Grabowska via Pexels

De voordelen van een zakelijke rechtsbijstandverzekering bij geschillen met klanten

5 mei 2023 om 08:37 Partnercontent

Sta je aan het roer van een bedrijf in Ermelo? Dan is het belangrijk om jouw onderneming in te dekken tegen risico’s. Dit kun je het beste doen door verschillende verzekeringen af te sluiten. Sluit bijvoorbeeld een rechtsbijstandverzekering af. Omdat deze verzekering niet verplicht is maar je er wel premie voor betaalt, wil je hem misschien niet afsluiten. Toch moet je weten dat er ook de nodige voordelen aan een zakelijke rechtsbijstandverzekering zitten. In deze tekst zetten wij de belangrijkste voor je op een rijtje.

1. Je kunt terugvallen op een jurist

Je verwacht misschien niet snel dat je verzeild raakt in een conflict met een klant, maar dit gevaar ligt altijd op de loer. Zo’n conflict ontstaat bijvoorbeeld al als een klant weigert te betalen. Je wilt immers betaald worden voor het product of de dienst die je geleverd hebt. Neem je contact op met de klant, maar leidt dit niet tot het gewenste resultaat? Dan kun je naar de rechter stappen om alsnog je geld te krijgen. Een rechtsbijstandverzekering biedt in dat geval uitkomst, want hiermee ben je verzekerd van juridische hulp bij geschillen met klanten.  

2. De kosten worden vergoed

Aan juridische hulp hangt vaak een behoorlijk prijskaartje. Daarom is het niet prettig als je de kosten voor bijvoorbeeld een advocaat zelf moet betalen. Dit zijn overigens niet de enige kosten waar je mee te maken krijgt, want je moet vaak ook nog proceskosten betalen. Hierdoor kan een geschil met een klant je uiteindelijk behoorlijk veel geld kosten. Met een rechtsbijstandverzekering hoef jij je hier geen zorgen over te maken. Je bent onder meer verzekerd voor een conflict over incassozaken en een conflict met een leverancier of afnemer. Ook de proceskosten die je bij verlies aan de tegenpartij moet betalen vallen binnen de dekking van een rechtsbijstand verzekering.

3. De kans op een goede afloop is groter

Om een geschil met een klant tot een goed einde te brengen, is het handig als je over juridische kennis beschikt. Je weet in dat geval precies wat je wel en niet kunt doen om de kans op succes te vergroten. Helaas heeft de gemiddelde Ermelose ondernemer geen of beperkte juridische kennis. Geldt dit ook voor jou? Dan is het niet verstandig om zelf te proberen een geschil met een klant tot een goed einde te brengen.

Wie de kans op een goede afloop van een zakelijk geschil met een klant wil vergroten, doet er goed aan een jurist in te schakelen. Heb je een rechtsbijstandverzekering als ondernemer? Dan hoef je zelf niet op zoek te gaan naar een jurist. Je richt je in dat geval tot jouw verzekeraar en zij helpen je een specialist te vinden die jou bij kan staan. Doordat je iemand met kennis van zaken toegewezen krijgt, is het een stuk aannemelijker dat het geschil in jouw voordeel beslecht wordt.

4. Je hoeft je geen zorgen te maken

Tot slot hoef jij je als ondernemer geen zogen te maken met een rechtsbijstandverzekering. Sleept een klant je voor de rechter? Dan kun je dankzij deze verzekering een beroep doen op juridische hulp om het geschil tot een goed einde te brengen. Je hoeft je hierdoor niet langer bezig te houden met randzaken, maar je kunt je zo volledig op het runnen van je bedrijf storten.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie