
Willem Alexanderschool Ermelo start met The Leader In Me: ‘Samen verantwoordelijk om jezelf te kunnen zijn’
9 maart 2023 om 12:00 OnderwijsERMELO De leerlingen van de Prins Willem Alexanderschool (PWA) in Ermelo zijn gestart met het werken volgens de 7 gewoonten van The Leader In Me. Afgelopen dinsdag 7 maart werd de pedagogische aanpak van The Leader In Me gepresenteerd en feestelijk geopend met de leerlingen en ouders van de school. Het ruimtelijk en grafisch ontwerpbureau ‘De Beleving BV interieur en meer’ heeft het ontwerp vormgegeven.
Vorig jaar werd het traject ingezet. De aankomende drie jaar leren de leerlingen op een speelse manier over de zeven gewoonten, gericht op persoonlijke groei en relaties met anderen.
SUCCESVOL
,,Samen verantwoordelijk om jezelf te kunnen zijn”, zo omschrijft directrice Yvonne Geelhoed de aanpak. ,,We hebben heel bewust met elkaar gekozen voor The Leader In Me. Gewoonte één zegt al: wees pro-actief. We vinden het erg belangrijk dat de leerlingen hun zelfstandigheid en verantwoordelijkheidsgevoel ontwikkelen. Deze universele gewoonten dragen bij aan een zekere basishouding. De goede dingen doen om succesvol te zijn voor jezelf, maar ook succesvol in samenwerking met anderen’’.
(Tekst gaat verder onder de foto)
De zeven gewoonten van The Leader in Me, gericht op persoonlijke groei en relaties met anderen. - Prins Willem Alexanderschool
MEER BEGRIP VOOR ELKAAR
De basis voor dit pedagogische gedachtegoed is van Stephan Covey. Leren om het goede te doen, ook als niemand kijkt. Het vanuit Amerika gedeelde concept wordt in het Nederlands aangeboden van groep 1 t/m groep 8. Een leerling uit groep 8 omschrijft het als volgt: ,,Eerst begrijpen, dan begrepen worden. Als je iemand wilt begrijpen, zul je eerst moeten luisteren. De ander zal dan ook naar jou luisteren en zo krijgen we meer begrip voor elkaar.”
LEERLINGENRAAD WORDT LIGHTHOUSETEAM
Geelhoed vervolgt: ,,Daar waar we verantwoordelijkheid een belangrijk goed vinden, werken we al een tijd met een leerlingenraad. Onze leerlingenraad wordt omgedoopt tot het Junior-Lighthouseteam.” Het Junior-Lighthouseteam werkt samen met het Lighthouseteam, bestaande uit teamleden. Zij zullen de aankomende jaren een steeds grotere plaats innemen in de schoolontwikkeling.