De leerlingenraad bespreekt de plannen. V.l.n.r. Emma, Sverre, Tijn, Lucas, Sanne, Lars, Jens en Emma
De leerlingenraad bespreekt de plannen. V.l.n.r. Emma, Sverre, Tijn, Lucas, Sanne, Lars, Jens en Emma Foto: Frieda Fennell

Nieuw schoolplein voor Bernhardschool

12 maart 2021 om 17:24 Algemeen

ERMELO - Bij zijn aanstelling twee jaar geleden vroeg directeur Michiel Fokkeman van de eigentijdse Protestants Christelijke Bernhardschool wat de leerlingen goed vonden aan de school en wat er beter kon. Het antwoord op die laatste vraag was heel eenduidig: het schoolplein was saai met te veel stoeptegels.

Frieda Fennell

 Vanuit het raam van de directeurskamer kijk je het schoolplein op. Vijftienhonderd stoeptegels liggen er op het plein. Het ruime plein is ingericht met enkele klimtoestellen, maar oogt weinig inspirerend. De voorkant van de school is daarentegen prachtig groen met een speel- en ontdektuin en een moestuin.

Michiel: “De speel- en ontdektuin voor de onderbouw past perfect bij het kernthema duurzaamheid van onze school. We besteden veel aandacht aan duurzaamheid, zowel tijdens de lesthema’s als met ons gedrag op school. Zo maken de kleuterklassen op het moment hun eigen kringloopwinkel, scheiden we afval en ligt het dak van de school vol zonnepanelen. Het speelplein voor de bovenbouw valt echt uit de toon. Het was duidelijk dat daar iets aan moest gebeuren.”

Samen met de leerlingenraad, bestaande uit twee leerlingen per bovenbouwgroep, maakte de school een inventarisatie van de wensen voor het schoolplein. De leerlingen verzamelden input vanuit de klas en deelden dat in de raadsvergaderingen. De wensen waren heel reëel. Het moest vooral veel groener: tegels eruit, boomstammen en water erin. Op basis van de ideeën maakte de school een moodboard en werd aan twee partijen gevraagd om een ontwerp te maken. Samen met een groep ouders verenigd als de tuinwerkgroep en samenwerkingspartner voor kinderopvang Kleurrijk koos de leerlingenraad één ontwerp. De subsidieaanvragen zijn ingediend en nu is het afwachten.

Wadi en pannakooi

Sanne zit in groep zes en is een van de leerlingen van de leerlingenraad. Ze legt uit: “Er liggen nu heel veel tegels, je kunt er niet zo veel doen. Ik zou het leuk vinden als ik me een beetje kon verstoppen.” Collega-raadslid en klasgenoot Lars beaamt dit en vult aan: “Ik hoop dat we meer obstakels op het schoolplein krijgen zodat we kunnen klimmen en klauteren.”

Bosjes, een wadi voor opvang en afvoer van regenwater en een plek om te steppen zijn onderdeel van de plannen. Maar het populairst is de pannakooi: een voetbalveld omringd met houten palen om de bal binnen het veld te houden. “Een schema wie wanneer mag spelen ligt al klaar”, grapt Tijn.

In de meivakantie hoopt de school de eerste fase te realiseren en in de zomervakantie de tweede fase. Duizend tegels moeten het veld ruimen. Helaas komt het nieuwe schoolplein te laat voor de Emma en Jens, want zij zitten in groep acht. “We zijn blij voor de andere kinderen en het was heel leuk om mee te denken”, besluit Emma.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie