Nieuwe mobiliteitsvisie 2024-2031 door Ermelo inclusief kansrijke projecten.
Nieuwe mobiliteitsvisie 2024-2031 door Ermelo inclusief kansrijke projecten. Olexy @Ohurtsov via Pixabay

Kansrijke projecten in mobiliteitsvisie Ermelo: scheiden verkeer, opening rotonde Groot Horloo, en 30-kilometerzones

5 mei 2023 om 10:00 Verkeer en vervoer

ERMELO In de mobiliteitsvisie 2024-2031 zijn door het college van burgemeester en wethouders punten opgenomen die in deze periode moeten worden uitgevoerd. Aan de punten is het jaar van uitvoering gekoppeld. Daarnaast is in de visie een pakket kansrijk opgenomen waarin voorstellen aan de orde komen die kansrijk worden geacht. De raad moet nog een besluit nemen over de voorstellen.

Eén van de onderdelen in het pakket kansrijk is een onderzoek hoe het zware verkeer kan worden gescheiden van het langzame verkeer. Hierbij worden ook de mogelijkheden vanuit digitalisering bekeken en de aanpassingen van bijvoorbeeld fietspaden en snelheid. Ook worden vrachtwagenverboden, parkeren op afstand en het instellen van specifieke logistieke routes bekeken. De kosten worden geraamd op twintigduizend euro.

ROTONDE GROOT HORLOO

Als kansrijk wordt ook genoemd een onderzoek naar de openstelling van de Fokko Kortlanglaan waardoor een directe aansluiting op de Kolbaanweg ontstaat. In samenhang hiermee wordt onderzocht wat de effecten zijn van een mogelijke opening van de rotonde bij Groot Horloo. De onderzoekskosten worden geraamd op vijftigduizend euro. Het realiseren van de maatregelen wordt geschat op één miljoen aan kosten.

Eenmaal in de twee jaar gaat Ermelo verkeerstellingen uitvoeren waarvoor zestigduizend euro is benodigd. Hiermee wordt in 2024 gestart. In dat jaar wordt ook een parkeeronderzoek uitgevoerd in de totale gemeente om op basis van de uitkomsten beleid te ontwikkelen. Voor aanpak van meldingen van inwoners en buurtinitiatieven wordt jaarlijks twintigduizend euro uitgetrokken.

VEILIGE SCHOOLROUTE

In 2026 wordt ingezet om in samenwerking met de scholen te komen tot zowel veilige schoolroutes als de directe schoolomgeving verkeersveiliger te maken. Ook wordt gekeken naar de mogelijkheden schoolstraten in te richten. In 2024 wordt onderzoek gedaan naar strategische parkeerlocaties voor toeristen om toeristisch verkeer in de buiten- en recreatiegebieden te verminderen.

In 2026 wordt gekeken naar maatregelen rond het NS-station. Het gaat dan om onder meer het aanbrengen van een herkenbare zuil, betere bewegwijzering en het toevoegen van openbaar vervoerfietsen. Ook worden de mogelijkheden onderzocht voor het aanbieden en promoten van deelauto’s en toeristische fietsen.

SNELHEID BUITENGEBIED

In 2026 wordt de snelheid van zestig kilometer in het buitengebied verlagen naar dertig kilometer, tenzij er zwaarwegende argumenten zijn dit niet te doen. Het college wil dit doen om het aantal wildaanrijdingen op de Drieërweg, Sprielderweg en een gedeelte van de Garderenseweg te voorkomen. In het pakket kansrijk is ook opgenomen dat Ermelo, in samenwerking met partners, het concept en de mogelijkheden voor een aantal mobiliteitshubs gaat onderzoeken. Het gaat om het inrichten van verzamelplaatsen. Gedacht wordt onder meer aan een hub op Strand Horst in combinatie met de veerpont Fle-Gel tussen Strand Horst en Zeewolde.

Wijnand Kooijmans

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie