V.l.n.r. Wouter, Thirza en Eloise.
V.l.n.r. Wouter, Thirza en Eloise. Foto: Frieda Fennell

Plusklas Koningin Julianaschool: ‘Iedereen mag uniek zijn’

15 april 2021 om 12:16 Algemeen

Ermelo - Thirza (12) slaat haar klapper open: “Dit zijn logische breinbrekers XXL. Daar houd ik van. Ook ben ik bezig met een project waarbij ik zo goedkoop mogelijk een reis naar Antarctica moet plannen.” Thirza is een van de leerlingen van de plusklas van de Koningin Julianaschool, een klas voor kinderen die méér aankunnen. Directeur Giralda Broekhuizen vertelt erover samen met drie leerlingen.

Frieda Fennell

 In het leerlingvolgsysteem vallen kinderen die meer aankunnen op. Dat begint mogelijk al in de kleuterklas maar het kan ook pas op latere leeftijd blijken. Vanaf het moment van signaleren gaat de school met de ouders in gesprek om te bepalen hoe het beste onderwijs op maat geboden kan worden.

Giralda licht toe: “Onze plusklas is een van de mogelijkheden van passend onderwijs waarop ik erg trots ben. De kinderen in de plusklas volgen naast hun reguliere schoolwerk een eigen programma met als doel het kind op zijn eigen niveau uit te dagen zodat het de interesse in het leren niet verliest. We hebben een speciale leerkracht die de kinderen in de plusklas begeleidt bij extra opdrachten en die in nauw contact staat met de klassenleerkracht. Opdrachten richten zich op de hele linie van de ontwikkeling van een kind, van cognitieve ontwikkeling tot creatief denken, analyseren en verbanden leggen. Ook bieden we bijvoorbeeld Spaans aan.”

Geen nerd

Passend onderwijs geldt zowel voor kinderen die minder dan gemiddeld aankunnen als voor kinderen die meer aankunnen. “Beiden hebben extra aandacht nodig om het beste uit zichzelf te halen”, vertelt Giralda. “Zo hadden we een jongen op school die in zijn werk niet liet zien wat hij in zijn mars had, maar heel wijs in zijn antwoorden was. Toen we deze jongen in de plusklas plaatsten, bloeide hij helemaal op doordat hij zag dat hij geen ‘nerd’ was en dat er meer kinderen zoals hij waren. Een kind wil uiteindelijk liever niet anders zijn, dus durfde hij niet zichzelf te zijn en paste hij zich aan. Deel van onze christelijk waarden is dat je uniek mag zijn: ik ben oké, jij bent oké. Daar staan we als school voor.”

Hoe dan?

Op deze zonnige lentedag stijgt het kwik tot boven de twintig graden. Uit de bosjes achter de zandbak komt Wouter (8) gerend. Met zwarte handen van het stof neemt hij plaats aan de picknicktafel in de zon. Ook Eloise (10) en Thirza (12) schuiven aan. Alle drie zitten in de plusklas. Wouter begint: “Als je alles snel klaar hebt en je het makkelijk vindt, mag je naar de plusklas. Daar leer je moeilijke dingen. Ik werk nu aan een geheimtaal, letters achterstevoren en zo.” Eloise vult aan: “Op vrijdag is het plusdag. De andere vakken heb ik dan al afgerond voor die week. Ik houd van ‘taal eigenwijs’ en eigenlijk alles met rekenen. En ik volg Spaans.”

Ieder jaar wordt geëvalueerd of een kind in de plusklas blijft. Vervelende reacties krijgen de leerlingen naar eigen zeggen niet. Eloise lacht als ze besluit: “Mijn ouders zeggen wel: hoe begrijp jij dit? Hoe dan?!”

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie