Nationale ombudsman Reinier van Zutphen en klachtbehandelaar Mira Ramlal in gesprek met een inwoonster van Harderwijk.
Nationale ombudsman Reinier van Zutphen en klachtbehandelaar Mira Ramlal in gesprek met een inwoonster van Harderwijk. Foto: Nationale ombudsman

Nationale ombudsman in gesprek met inwoners van Gelderland: energienota is grootste zorg

11 oktober 2022 om 11:50 Maatschappelijk

HARDERWIJK Met een pop-up-keuken en een grote tafel stond de Nationale ombudsman maandagmiddag twee uur op de Markt in Harderwijk. Reinier van Zutphen en zijn collega’s gingen met zo’n 20-25 burgers in gesprek. ,,Wij geven  onafhankelijk advies en een oordeel over het handelen van de overheid.”

Hoe denken mensen over het gemeentebestuur en landelijke instanties? Krijgen ze genoeg sociale ondersteuning? ,,Om klachten goed te begrijpen gaan we naar de burger toe om goed naar ze te luisteren’’, aldus Nationale ombudsman Reinier van Zutphen die Den Haag heeft verlaten voor een tour door de provincie in Harderwijk, Winterswijk, Arnhem en Tiel. ,,Op nummer 1 staat de energietoeslag, hoe mensen die kunnen aanvragen en of ze er recht op hebben. Ze maken zich hier enorm zorgen over, nu ze honderden euro’s per maand bij moeten betalen.”
Klachtbehandelaar Mira Ramlal spreekt een zestiger die arbeidsongeschikt is geraakt. ,,Die meneer heeft jarenlang gewerkt en nu een hersenbeschadiging opgelopen. Hij heeft in augustus een arbeidsongeschiktheidsverklaring aangevraagd, maar pas volgend jaar april gaat zijn WIA in. Tot die tijd moet hij het zonder uitkering doen. Hij kon niet geloven dat hem dit wordt aangedaan. De uitkerende instantie UWV had geen verzekeringsarts, hij is daar de dupe van. Hij krijgt nu een voorschot, maar de komende maand kan hij zijn huur en ziektekosten niet betalen. Ik zal moeten onderzoeken wat de oorzaak van het probleem is.”

Ook sprak zij met een vrouw van circa 30 jaar die al jong arbeidsongeschikt raakte en vrij lang op zoek is naar huisvesting. ,,Ik heb gevraagd haar klacht op papier te zetten. We zien ook jonge moeders die huisvesting zoeken, geen fulltime job hebben en niet in aanmerking komen voor toeslagen. Niet alleen voor migranten is weinig plek, maar ook voor de Nederlanders: jonge mensen die de arbeidsmarkt op gaan en ook ouderen. Een tijdelijke oplossing van de overheid is een gesubsidieerde beschermde woonvorm, maar dit is eigenlijk bedoeld voor mensen met een beperking.”

Deze onderwerpen hoort de ombudsman dagelijks. ,,Ze spelen landelijk en in de regio.”  Een inwoonster vertelt hoe het er in Harderwijk aan toe gaat: het is ingewikkeld om een baan te vinden als je ouder wordt, terwijl er veel vacatures zijn. Er wordt gekeken naar leeftijd. Ze is tevreden over de mooie stad waar ze woont en hoe hier met vluchtelingen wordt omgegaan.

Piet (79) is uit Heerde naar Harderwijk gekomen. Hij moet de rijksdienst voor ondernemend Nederland 33,50 euro betalen. ,,Ik heb in 2019 en 2020 twee kalfjes  gekocht en weer verkocht. Ik heb ze afgemeld, maar in 2021 moest ik weer 33,50 registratiekosten betalen. Dat is onterecht, dus ik heb bezwaar gemaakt bij de Rechtbank, maar moest daar 184 euro voor betalen. De ombudsman gaat nu zijn best doen.’’

Van Zutphen: ,,We geven overheidsinstanties dwingende adviezen in belang van de burger. We bellen instanties, maar pasklare oplossingen zijn er bijna nooit. Als wij het niet kunnen, zeggen we het ook.’’

Marco Jansen

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie