De Dorpskamer heeft het beste terras van Gelderland en is 12e van Nederland. ,,Een teamprestatie'', vindt Jan Dooijewaard. Rechts van hem Gerrine Versteeg. (foto: Marco Jansen)
De Dorpskamer heeft het beste terras van Gelderland en is 12e van Nederland. ,,Een teamprestatie'', vindt Jan Dooijewaard. Rechts van hem Gerrine Versteeg. (foto: Marco Jansen) Foto: Marco Jansen

De Dorpskamer bekroond met beste terras van Gelderland

20 juli 2022 om 12:00 Zakelijk

ERMELO Het idee kwam van medewerker Christopher Waaijer om mee te doen aan de Terras Top 100, de jaarlijkse verkiezing van vakblad Misset Horeca. Het team van Restaurant De Dorpskamer ging er voor, met als resultaat plek twaalf in de landelijke top 100. Het terras in Ermelo is zelfs het beste van Gelderland. ,,Een teamprestatie’’, vindt mede-eigenaar Jan Dooijewaard.

,,Dit hadden we niet verwacht, iedereen was heel enthousiast over onze provinciale eerste plek. Goed voor de teamspirit om dit samen te doen. Het heeft me met name verbaasd hoeveel reacties we kregen van collega’s en leveranciers’’, vertelt de uitbater, die het feestje met het horecapersoneel vorige week maandag goed heeft gevierd met een borrel in café de Molenaer. Dooijewaard en zijn compagnon Robert Jonker runnen De Dorpskamer sinds 2003. Het restaurant deed in 2009 ook mee en werd toen 39ste. 

BUKPLICHT EN UPSELLING Eind maart hebben ze zich ingeschreven. Het team heeft het plan omarmd en samen opgepakt. ,,We moesten aan de bak’’, vertelt medewerkster Gerrine Versteeg (24) uit Ermelo. ,,Je moet vooral extra op de details letten. De bukplicht als er zwerfafval op het terras ligt, upselling bij de drankverkoop. Als mensen een kopje koffie drinken vragen of ze er een gebakje bij willen of een portie bitterballen bij een biertje.”

Dooijewaard noemt snelheid, gastgerichtheid en service als belangrijkste aandachtspunten. ,,We zijn niet anders gaan doen, maar we letten er wel scherper op. Iedereen verwelkomen, aandacht geven. Uiteindelijk gaat het erom hoe een gast een bezoek aan De Dorpskamer beleeft qua ambiance en kwaliteit van eten. Je bent geen koerier die het eten wegbrengt, maar een gastvrouw of gastheer. Als een tafeltje wiebelt, leg je een wiggetje onder. Een jas op de grond hang je op of je zet een bakje water neer voor de hond. Het is vooral aandacht geven aan je gast en het gevoel van herkenning geven als ze vaker komen. Als medewerker door een positieve uitstraling laten zien dat je plezier in je werk hebt.” 

MYSTERY GUEST Er is drie keer een mystery guest geweest. De jury spreekt van ‘een topterras’ en een ‘geoliede machine waarbij iedereen weet wat hij moet doen.’ Versteeg is achter de schermen veel bezig om processen te verbeteren. ,,Leuk aan mijn werk vind ik de afwisseling: ’s ochtends koffie met gebak, ’s middags de lunch draaien en ’s avonds het diner, afgewisseld met de borrels.’’

Voor dit seizoen is een nieuwe luifel geplaatst - een overkapping van 23 meter - en zijn het meubilair en decoratie gerestyled. Ook is er na corona veel nieuw personeel. Dooijewaard: ,,We moesten door de krappe arbeidsmarkt anders gaan denken. We zijn een grote productiekeuken gestart om onze vier zaken te bevoorraden. In de keuken en spoelkeuken werken mensen uit Polen, Spanje en Oekraïne die we zelf huisvesten. Op het terras spreekt iedereen Nederlands. Bij ons hoef je nog niet met een QR-code te bestellen. Ik vind het fijn dat we dit niveau kunnen bereiken ondanks het implementeren van nieuwe mensen.”

Marco Jansen

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie