Het gevaarlijke kruispunt gaat op de schop.
Het gevaarlijke kruispunt gaat op de schop. Wijnand Kooijmans

Gevaarlijk kruispunt wordt omgebouwd tot verkeersplein

22 oktober 2021 om 14:47 Politiek

ERMELO Als het gaat om de herinrichting van het kruispunt Julianalaan, Stationsstraat, Pastorieweg gaat de voorkeur van het college uit naar de variant waarin wordt gekozen voor de aanleg van een verkeersplein. Een deel van ’t Weitje moet hiervoor worden gebruikt.

Wijnand Kooijmans

Het kruispunt vormt op dit moment een knelpunt als het gaat om de verkeersafwikkeling, de routering en de verkeersveiligheid. Voor de aanpak is in het verleden al geld gereserveerd. Het bureau Witteveen en Bos heeft in opdracht van de gemeente nu gekeken welke varianten mogelijk zijn om de bestaande problemen op te lossen.

Dat heeft geresulteerd in drie varianten. De eerste betreft het opwaarderen van het bestaande kruispunt en het aanbrengen van verhoogde fysieke geleiders om het verkeer vanaf de Julianalaan en de Pastorieweg gedwongen rechtsaf te laten staan. De huidige grens van 30 kilometer per uur blijft aan de westkant liggen. Dat betekent dat de maximumsnelheid op het oostelijk deel van de Stationsstraat 50 kilometer per uur is.

De tweede variant omvat het ombouwen van het kruispunt naar een minirotonde. De voorkeur van het college van burgemeester en wethouders gaat echter uit naar de derde variant. Dat is het ombouwen van het kruispunt tot een verkeersplein. De open ruimte van ’t Weitje wordt gebruikt om ruimte te creëren voor een rijbaansplitsing tussen het pleintje en de rotonde in de N303. Bij toepassing van het voorrangspleintje wordt de grens van de 30 kilometer zone naar het oosten verplaatst, naar een locatie dicht bij de rotonde van de N303.

Onder de omwonenden van het kruispunt is bij aanvang van het onderzoek navraag gedaan naar de wensen die er zijn voor de reconstructie van het kruispunt en de beperkte herinrichting van de Julianalaan. Hieruit komen diverse wensen naar voren, met name gericht op de overzichtelijkheid, de veiligheid en de mogelijkheden over te steken voor fietsers en voetgangers. Veelal zijn wensen geuit voor goede opstelplaatsen en oversteekvoorzieningen. Ook zijn er veel wensen geuit over de inrichting van de Julianalaan met de naastgelegen parkeerplaats bij het winkelcentrum.

De drie varianten zijn beoordeeld op grond van verschillende criteria. Op grond daarvan kiest het college voor het verkeersplein. Het opwaarderen van het kruispunt is de goedkoopste variant maar de verkeersafwikkeling verbeterd dan niet ten opzichte van de huidige situatie. De bereikbaarheid van het winkelcentrum verslechtert daarnaast waar de verkeerssituatie wel iets wordt verbeterd.

De verkeersveiligheid van de minirotonde is ook lager dan een verkeersplein. Ook verbeteren de oversteekmogelijkheden voor de voetgangers niet. Ook verslechterd het beeld vanuit de weggebruikers omdat twee verschillende rotondes dicht bij elkaar komen te liggen.

Het totale benodigde bedrag voor de voorkeursvariant bedraagt 354.000 euro. Dat betekent dat het eerder gereserveerde krediet met 165.000 euro moet worden verhoogd. Hier komen dan nog de eventuele kosten voor het verleggen van de kabels en leidingen en de aankoop van de grond nog bovenop.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie