Leerlingen van groep 7 en 8 krijgen les in een van de nieuwe lokalen.
Leerlingen van groep 7 en 8 krijgen les in een van de nieuwe lokalen. (Foto: Eigen materiaal )

Interactief onderwijs ondergesneeuwd

  Nieuwsflits

ERMELO - Nederland zucht van verlichting bij het nieuws van het opengaan van de basisscholen. Dat moet wel veilig gebeuren en dus gaan scholen gebukt onder een ingrijpend pakket aan maatregelen. Voor basisschool De Cantharel kwam een uitbreiding van de school met drie lokalen geen moment te vroeg.

Frieda Fennell

 Sinds 2013 groeide het leerlingenaantal van basisschool De Cantharel gestaag totdat de school afgelopen jaar uit zijn voegen barstte. Het gebouw met vijf lokalen huisvestte maar liefst acht groepen, onder andere in de personeelskamer en de media- en bibliotheek. Door de verschuivingen moest het speellokaal van de kleuters eraan geloven. Het balletje ging rollen toen de gemeente aan de bel trok waarom de school gebruik maakte van een extern gymlokaal in plaats van hun eigen locatie. Er kwam groen licht voor de bouw van drie lokalen. Afgelopen juli werd de aanbouw opgeleverd.

Directeur Patrick van den Hoorn legt uit: “We werken graag groepsdoorbrekend en geven leerlingen de vrijheid om in wisselende groepen taakgericht te werken. De nieuwe lokalen voor de groepen 7 en 8 hebben mede daarom een schuifwand. Als relatief kleine, openbare school hechten we veel waarde aan openheid, laagdrempeligheid en een familiair gevoel. Dat sommige ouders de nieuwe lokalen door de coronamaatregelen nog niet gezien hebben druist dan ook in tegen ons gevoel.”

Samen plezier in leren

Zonder de uitbreiding had De Cantharel met de huidige coronamaatregelen niet aan alle groepen fysiek les kunnen geven. Want vanaf groep 3 moeten kinderen zoveel mogelijk in kleine groepjes in de klas zitten en moet het contact tussen de groepjes beperkt worden. Daar heb je ruimte voor nodig.

Patrick: “Het is heel ingewikkeld. Ons motto is ‘samen plezier in leren’ en alle contactbeperkende maatregelen zijn daarop direct hinderlijk. Het is bewonderenswaardig hoeveel begrip de kinderen hebben en hoe ze hun verantwoordelijkheid nemen. Ze wilden ook zó graag weer naar school. Ik heb nog nooit zo’n stralende gezichten gezien als op de dag dat de scholen open gingen.”

Díe dag werd letterlijk ondergesneeuwd, maar na een dag sneeuwpret konden de leerlingen zich alsnog melden op het schoolplein. En ook al stonden ze de dag ervoor met z’n allen op dezelfde berg te sleeën, op het schoolplein geldt: groepen zoveel mogelijk gescheiden. De school doet er alles aan om het onderwijs veilig te maken, maar kijkt tegelijkertijd naar wat verantwoord is.

“Leerlingen vanaf groep drie zouden zoveel mogelijk op hun plek moeten blijven zitten. Dat is gewoon niet goed. Vooral de jonge kinderen hebben beweging nodig en een bepaalde mate van vrijheid en ruimte om zich te kunnen ontwikkelen. We worden beperkt in onze interactieve vorm van onderwijs. Toch blijven onze leraren zoeken naar mogelijkheden om ‘samen plezier in leren’ voorop te stellen en daar ben ik trots op”, besluit Patrick.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden