Ramon en Benjamin kiezen zelf een leerdoel uit met juf Aletta Waninge
Ramon en Benjamin kiezen zelf een leerdoel uit met juf Aletta Waninge (Foto: Frieda Fennell)

Geen cito maar volgsysteem kleuters

  Nieuwsflits

ERMELO - Onderwijs vormt het fundament voor de toekomst van onze kinderen. De komende weken maakt het Ermelo’s Weekblad een ronde langs de Ermelose basisscholen. Een reeks over de uitdagingen en kansen van ons onderwijs. Vandaag geeft basisschool De Arendshorst een inkijkje.

Frieda Fennell

Afstandsonderwijs voor kleuters. Wat houdt dat in, hoe pak je het aan en waarom is het belangrijk? Bij Bassischool de Arendshorst komt de introductie van een nieuw leerlingvolgsysteem voor kleuters op het juiste moment.

Kleuterjuf Aletta Waninge vertelt: “Lesgeven aan kleuters betekent constant spelend lerend bezig zijn. Zo leggen we het fundament voor de schoollooptijd van ieder kind. Neem het uitbeelden van woorden; daarmee ondersteunen we naast de woordenschat ook de fijne motoriek en dat is belangrijk voor het leren schrijven. Net zoals het aan elkaar plakken van letters de latere taalvaardigheid bevordert. Dit fundament is erg belangrijk, daarom pakken we het thuisonderwijs van de kleuters serieus aan. Elke dag sturen we filmpjes en opdrachten die ouders thuis met de kinderen spelenderwijs kunnen doen. Het is fantastisch om het enthousiasme van de kinderen te zien. Zo kreeg ik een filmpje van een leerling die probeerde te schatten hoeveel kledingstukken er in de wasmand lagen. Schatten is een van de leerdoelen voor kleuters.”

Leerdoelen, geen cito

Dit jaar introduceerde de Arendshorst een nieuw leerlingvolgsysteem voor kleuters, gericht op meer inzichtelijkheid van de leerdoelen voor ouders en kinderen. Een doelenbord met leerdoelen op het gebied van taal, voorbereidend rekenen en motoriek geeft op een eenvoudige manier inzicht in wat er van de leerlingen verwacht wordt. Doelen worden vervolgens in thema’s verwerkt. De leerling kiest zelf een leerdoel waar hij aan wil werken door er een wasknijper met zijn naam en persoonlijke symbool op te zetten. Helemaal kleuterproof en op die manier wordt de kleuter eigenaar van zijn eigen ontwikkeling.

Aletta: “Nu we deze methode toepassen en de ontwikkeling van kinderen inzichtelijk kunnen maken, hoeven we geen Cito-toetsen meer af te nemen bij de kleuters. We hebben een bijpassend rapport ontwikkeld waarin we per doel aangeven: dit kan ik of dit ga ik nog oefenen. Een voordeel van het afstandsonderwijs dat we nu noodgedwongen geven is dat we in de toekomst een bibliotheek aan filmpjes hebben waar de kinderen naar behoefte gebruik van kunnen maken voor extra uitleg en input.”

Directeur Frits Hilbrink ziet dat kinderen door het afstandsonderwijs ook nieuwe dingen leren. “Ze chatten nu veel met elkaar, een communicatiemiddel waarbij het uitdagend is om emoties op een goede manier te interpreteren. Daarnaast leren leerlingen efficiënt vragen stellen en vooruit denken; er is immers niet de hele dag een leraar beschikbaar voor overleg. Ook wij leraren leren dingen bij; ons online teamoverleg is vele malen efficiënter”, lacht hij tot besluit.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden