<p>Sandra Uljee en Ruurd Post waren met Brasserie de Volksmond al ingericht op bezorgservice. (foto: Marco Jansen)</p>

Sandra Uljee en Ruurd Post waren met Brasserie de Volksmond al ingericht op bezorgservice. (foto: Marco Jansen)

(Foto: Marco Jansen)

Bezorgdienst Volksmond beproefd recept

  Nieuwsflits

ERMELO - Ruurd Post (57) en zijn vrouw Sandra Uljee (53) runnen Brasserie de Volksmond in het centrum van Ermelo al bijna 18 jaar en zijn bekende gezichten in het dorp. Bij de vorige lockdown van de horeca waren ze de eerste met een koffie afhaalpunt. “De vorige keer zijn we overeind gebleven door het contact met onze gasten te houden.”

Marco Jansen

 Sandra Uljee zag de sluiting deze keer niet in deze mate aankomen. “We hadden gehoopt tot zes uur open te blijven zodat we onze daghoreca konden houden. Dat had in Ermelo wel gekund, maar we snappen we dat je zoiets landelijk moeilijk kunt controleren.”

“De eerste keer was de sluiting voor iedereen nieuw. De volgende avond zaten we als team bij elkaar en dinsdag gingen we bezorgen”, blikt Ruurd Post terug. “De dagen daarna begrepen we dat afhalen ook mocht en toen zijn we ook de koffie, cappuccino, thee en frisdrank gaan doen, met een saucijzenbroodje erbij en een oranje tompouce op Koningsdag. Daarmee waren wij de eerste en in het begin de enige. Vooral senioren voelden zich eenzaam en zaten hier op het leugenbankje en het muurtje koffie te drinken voor hun sociale contacten.”

Van een koffiecorner kan het bedrijf niet draaien, maar met hun bezorgdienst kon De Volksmond wel een slag slaan. Uljee: “We hadden al catering en bezorgden op koopavond warme maaltijden voor de winkeliers in het centrum. De foambakjes, tassen en zakjes om het in te vervoeren hadden we dus al in huis. We gingen flyeren en het bezorgen en afhalen sloeg toen heel erg aan.”

Met de tweede lockdown halen de ondernemers het beproefde recept weer uit de kast. De situatie is nu wel anders. Post: “In het voorjaar waren het 12 mooie weken en die aanloop van mensen is er niet nu we de winter in gaan. Het straatleven is er niet meer, mensen zitten weer achter de gordijnen. In april hadden we tussen de 300 en 400 bestellingen per week in Ermelo. Een aantal mensen kwam wekelijks of zelfs meerdere keren per week. Dat is tot we op 1 juni weer open mochten een succes gebleken. Voorheen brachten we met de catering diners voor gezelschappen weg, dat is nu voor individuele huishoudens: een gezinnetje en niet meer de buren erbij. Dat merkten we gelijk al aan de grootte van de eerste bestellingen.”

De Volksmond heeft een speciale afhaal- en bezorgsite. Post: “We hebben een wisselende kaart met o.a. winterkost en wild. Donderdagavond hebben we voor een man of 30 bezorgd en vrijdagavond was het dubbele. Spareribs, halve kip, biefstuk wordt veel besteld. Een pannenkoek gaat in een pizzadoos. Producten mogen niet teruglopen in kwaliteit. Een flammküchen wordt koud en slap, dus doen we niet. Je blijft bezig en houdt je mensen aan het werk. De vorige keer hoefden we niemand te ontslaan en dat is nu weer het streven. Maar hier kan je de huur en personeel niet van betalen. Of het vier, zes of acht weken wordt, weten we niet. De financiële gevolgen zijn zeker zo groot als in het voorjaar.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden