Foto:

Column Henny Kreeft

Elke dag is er één om iets te leren

  Column

Een jaar of wat geleden hebben mijn vrouw en ik voor haar een e-bike gekocht; op zich een leuke fiets, komt van een bedrijf uit Duitsland. Alles ging goed, totdat er water in het display kwam en dat ding dus niet meer werkte. Van een samenwerkend bedrijf van de producent is een monteur gestuurd, die een ander display erop zette en men zou zeggen … opgelost. Jammer dan, ja hoor …

Want toen begon de ellende pas echt; het ’nieuwe’ display deed niet wat het moest doen en het ding paste niet bij het licht van de fiets. We hebben heen en weer gemaild en geklaagd, totdat er deze week een display kwam met de post en de hartelijke groeten. Dus komende tijd weer eens gaan frummelen aan dat ding.

Nu las ik een artikel in De Stentor over een e-bikebende, daar had ik nog nooit van gehoord; bestaan die ook al en is daar geld mee te verdienen, zou je zo denken. De verbazing werd nog groter, toen ik er achter kwam dat er zo’n bende in Ermelo is opgerold. Het schijnt zo te zijn dat de bende uit Ermelo tientallen elektrische fietsen heeft gestolen en omgekat. Eerst maar het woord ‘omkatten’ opgezocht, voordat ik weer wat stoms uitkraam. Omkatten blijkt een illegale activiteit te zijn waarbij een gestolen (motor)voertuig een andere identiteit wordt gegeven.

Ik had al eerder begrepen dat mensen een andere identiteit kunnen krijgen, legaal of illegaal, bijvoorbeeld bij persoonsbescherming, maar het schijnt dus ook te zijn dat een voertuig een andere identiteit kan krijgen. Ik moet toch eens met mijn vrouw overleggen of dat haar e-bike de ware identiteit nog heeft. Ik hoop in iedere geval dat mijn paspoort mijn ware identiteit aangeeft en dat mijn ouders mij nooit hebben gevonden met een kwartje in mijn handen achter een boompje.

Het artikel verder lezende kwam ik er achter dat omkatten van een e-bike eigenlijk vrij simpel is en het werd zelfs nog uitgelegd door Guus Wesselink, bestuurslid van SAFE. SAFE is een stichting die strijdt tegen fietsdiefstal - weer iets nieuws geleerd - en de heer Wesselink gaf aan dat het alleen maar gaat om het verwijderen van een sticker met het framenummer; deze wordt er met een apparaatje afgehaald en een nieuwe, een nepsticker, wordt er weer terug opgeplakt. Een kind kan de was doen.
Maar dan komt het: in 2019 is voor 600 miljoen euro aan fietsen gestolen, waarvan een groot deel e-bikes zouden zijn. Mijn vraag is nu of dat al die fietsen zijn gestolen of gewoon ‘ergens vergeten’, zoals bij het station, waar ook vele fietsen gewoon niet op slot staan. Een soort recycle fietsen.

Ik ga er van uit dat dat bij e-bikes niet zo snel zal gaan gebeuren. Enfin is het elke avond de oplader uit de stekker trekken, even kijken of dat de fiets nog compleet is en de schuur goed op slot doen. Mensen, pas op uw fiets en zeker op uw e-bike en controleer het plakkertje met het framenummer nog eens goed.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden