Foto:

Column Henny Kreeft: 'Vervoer is altijd nodig'

Persoonlijk heb ik een hele lange tijd mee gereden met de Buurtbus in Harderwijk; ten eerste was het gemakkelijk vervoer en ten tweede altijd hele vriendelijke chauffeurs. En ja, ik heb ook een keer een presentje gehad omdat ik klant zoveel en zoveel was. Excuus, het aantal ben ik vergeten, ja de leeftijd, hé? Maar ik zag dat ze op weg zijn naar de 150.000ste passagier. Zou ik dan de 100.000ste zijn geweest?

Maar de Buurtbus Ermelo heeft het helemaal spannend gemaakt, daar Tiny Mulder de 300.000ste klant was. En daar mag je best wel eens even bij stil staan, ben ik van mening. Driehonderdduizend klanten, dat is niet niks. Nu weet ik niet precies hoeveel mensen in een voetbalstadion passen, maar in De Kuip passen maar 51.117 supporters. We kunnen gerust zeggen, ongeveer keer 6 x De Kuip. Verschrikkelijk zo veel klanten en respect voor de organisatie, maar zeker voor de chauffeurs van de Buurtbus. En dat allemaal sinds 15 november 1982 en dat is ook niet mis.

Nu moet ik er ook onmiddellijk bij vertellen, dat ik in feite afhankelijk ben van het openbaar vervoer, wat voor vervoer dan ook en overal zie je dit soort vervoer opkomen of reeds rijden: Ermelo, Harderwijk, Lelystad, allemaal hebben ze buurtbussen en dat is fantastisch. Het schijnt zelfs zo te zijn dat het ziekenhuis een eigen ’Buurtbus’ heeft van Harderwijk, locatie ziekenhuis naar Lelystad, locatie ziekenhuis. Het wordt steeds drukker met de zgn. Buurtbus, naast al het andere lokale vervoer.

Ja, heerlijk … tot een uur of acht ‘s avonds, want dan heb je het een stuk moeilijker als je afhankelijk bent van het openbaar vervoer. Want wat blijkt, in Harderwijk rijdt er geen buslijn meer, maar moet je met de Kolibrie. Ja, sorry ik heb het niet uitgevonden.

Het schijnt een soort buurtbus te zijn, maar dan een maatje kleiner en de grootst mogelijke ramp: je moet hem van te voren bestellen.

Stel nu: u hebt een afspraak in het ziekenhuis en u kan nog net met het normale openbare vervoer mee, maar terug bent u afhankelijk van die Kolibrie en die had u dus ruimschoots van te voren moeten reserveren. Ja, mijn hoela, hoe weet ik nu een dag van te voren of zelfs enkele uren van te voren, hoe laat ik ergens klaar ben … het is geen werk hoor !

Mocht u dat niet weten - hoe laat u klaar bent - en u belt als de afspraak is afgelopen, kan het best eens voorkomen, dat u een uur of anderhalf a twee uur kan wachten.

Leve het openbaar vervoer. Eerlijk gezegd, geef mij maar de Buurtbus. Altijd plaats, vriendelijke chauffeurs en je weet tot hoe laat de dienst rijdt. Ja, dat weet je bij het OV ook, maar daarna wordt een puzzel om nog thuis te kunnen komen en dat is me de laatste maand al bijna twee keer overkomen. De ene keer heb ik uit wanhoop tenslotte maar een taxi besteld en de andere keer was ik te vroeg klaar en moest ik ruim drie kwartier wachten. En al die autochauffeurs maar kijken naar de bushalte, zo van: “Die is niet goed wijs, er komt geen bus meer” of “Die zal wel blijven slapen in de bushalte”. Het laatste klopte deze keer in ieder geval niet.

Meer berichten