Het NS station wordt belangrijk voor het openbaar vervoer
Het NS station wordt belangrijk voor het openbaar vervoer Wijnand Kooijmans

Station Ermelo spin in web van het openbaar vervoer

24 november 2021 om 09:00 Politiek

ERMELO Het NS-station in Ermelo moet, samen met de omgeving, de spin in het web worden als het gaat om het openbaar vervoer in deze gemeente. Dat blijkt uit de concept-mobiliteitsvisie die is opgesteld door het college van burgemeester en wethouders.

Wijnand Kooijmans

Het treinstation staat centraal als het gaat om de aansluiting met de regio maar ook landelijk. Opzet is dat de mobiliteit hier wordt versterkt en een hun karakter krijgt en daarmee een verkeersknooppunt wordt.

Een belangrijk aspect wordt gevonden dat hier deelmobiliteit wordt aangeboden in de vorm van deelauto’s en deelfietsen. In de visie wordt de buurtbus niet alleen in stand gehouden maar ook toegankelijker gemaakt.

Auto’s nemen een belangrijke rol in, bijvoorbeeld als het gaat om parkeren. Door tegen een andere manier tegen de parkeernormen aan te kijken maar ook andere vormen van vervoer te stimuleren wil men bereiken dat grijs wordt ingeruild voor groen.

AUTO Het fietsverkeer gaat gestimuleerd worden. Dit door de voorzieningen, de infrastructuur en de netwerken op een goed niveau te brengen en te houden. Dat moet mensen er toe verleiden de auto te laten staan. Doel is te bereiken dat er autoluwe verblijfs- en centrumgebieden ontstaan.

Onderzocht wordt of er een distributie hub kan worden ingericht. Het gaat dan om een parkeerplaats aan de rand van het centrum. Van hieruit moet met milieuvriendelijke vervoermiddelen de inhoud van vrachtauto’s en bestelbusjes naar het centrum worden vervoerd. Om mobiliteit meer vindbaar te maken worden de mogelijkheden voor een mobiliteitscoöperatie onderzocht.

In Ermelo wordt een duurzame wegenstructuur tot stand gebracht. Met een inrichting en herkenbaarheid die maken dat gewenst verkeersgedrag wordt uitgelokt. Geloofwaardige snelheden en minder afleiding in het verkeer dragen daaraan bij. Wanneer gemotoriseerd verkeer zich te gast voelt en weet dan, zo is de verwachting, de bestuurders ander gedrag gaan vertonen.

FIETSGEBRUIK Om de veiligheid objectief maar ook voor het gevoel te vergroten is het wenselijk om de routes voor vrachtverkeer en landbouwverkeer zo in te richten dat conflicten met langzaam verkeer worden teruggebracht. Het college van burgemeester en wethouders vindt het belangrijk dat schoolroutes veilig zijn. Dat moet het fietsgebruik en zelfstandig naar school gaan stimuleren.

Drukte op de fietspaden doet zich, volgens de visie, voornamelijk voor in bebouwde gebieden. De grootste fietsdrukte is vooral te vinden in het centrum, op routes naar scholen en op wegen met beperkte breedte en veel functies. Streven is dat het fietsen veiliger wordt gemaakt.

Geconstateerd wordt dat vervoersarmoede dreigt. Het college vindt dat iedereen recht moet hebben op een bepaald niveau van bereikbaarheid. Voorzieningen, zoals het ziekenhuis St. Jansdal in Harderwijk, moeten voor inwoners van de gemeente Ermelo goed bereikbaar blijven.

Binnen de kom van Ermelo en de buurtschappen is 30 kilometer het uitgangspunt, buiten de bebouwde kom is dat zestig kilometer. De weginrichting moet duidelijk maken wat er van de gebruikers wordt verwacht en ze daarop hun gedrag aanpassen.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie