Leden van Adviesraad Sociaal Domein Ermelo
Leden van Adviesraad Sociaal Domein Ermelo (Foto: Mariska Haaima)

Zo´n Luisterontbijt: Wat levert dat nou op?

Veel te horen tijdens het eerste Luisterontbijt in Ermelo!

Op de zaterdagen 18 en 25 mei heeft Adviesraad Sociaal Domein Ermelo een z.g. ´Luisterontbijt´ georganiseerd in de koffiecorner van de Hema in Ermelo. De leden van de Adviesraad gingen tijdens dit ontbijt in gesprek met inwoners van Ermelo over leven en wonen in Ermelo. Het was bijzonder hoe de meeste mensen open zijn en graag willen delen wat er zoal in hun leven speelt. En alhoewel iedereen een uniek verhaal heeft, zijn er toch behoorlijk wat overeenkomsten.

‘Als niemand tegen je praat, besta je niet’

Mensen voelen zich in Ermelo doorgaans prettig en gekend. Het is fijn dat er gegroet wordt, dat er mogelijkheden zijn om de dagen een zinvolle invulling te geven via werk, dagbesteding of vrijwilligerswerk. Het is duidelijk dat veel mensen behoefte hebben aan ècht contact met anderen. Een praatje om de dag te starten, samen gezellige dingen te doen, een verjaardag te vieren, even te kletsen over de actualiteit of over ‘Ermelo’se zaken’. Want zoals een bezoeker zegt: ‘Als niemand tegen je praat, besta je niet’.

‘Liever klant, dan client’

Andere ontmoetingsplekken die gewaardeerd worden zijn de Leestafel in de Dialoog en de zitjes in de bibliotheek; vanwege de positieve uitstraling en de laagdrempeligheid. De georganiseerde ‘inloop’ spreekt toch wat minder aan. ‘Ik ben toch liever een klant dan een cliënt’, verwoordt één van de bezoekers het verschil. Het ontbreken van activiteiten op zondagen en in de avonden, wordt door sommigen als een gemis ervaren. Iets voor een ander kunnen betekenen, spreekt veel bezoekers aan. Door vrijwilligerswerk help je een ander, maar krijgt je eigen leven ook meer kleur.

‘Digitalisering en bureaucratisering is een probleem’

Toch leven er ook veel zorgen onder de bezoekers. De toenemende digitalisering en bureaucratisering is voor sommigen echt een probleem. En ook over de toegankelijkheid van de winkels en de stationsstraat zijn een aantal mensen niet tevreden. Te veel drempels en de ruimte in winkels is vaak onvoldoende. Met een rolstoel of scootmobiel kun je niet overal naar binnen en de vernieuwde Stationsstraat is niet voor iedereen een verbetering. De gemeente en winkeliers moeten hier meer aan doen en beter luisteren naar de wensen van inwoners. Ook informatie moet makkelijker te vinden zijn. De website van de gemeente is te ingewikkeld en passende informatie niet altijd goed te vinden. En overal moet je een formulier voor invullen….

‘Gratis parkeren is een pluspunt!’

En dan de invalidenparkeerplaatsen: die zijn wel erg krap! Maar een pluspunt is wel, dat je in Ermelo dichtbij de winkels en gratis kunt parkeren. Dit is een van de redenen waarom sommigen kiezen voor een ontbijtje in Ermelo in plaats van in Harderwijk (waar ze wonen).

‘Ervaringen delen met de Adviesraad’

De leden van de adviesraad benutten wat ze beluisterd hebben in hun adviezen richting de gemeente bv over het beter toegankelijk maken van de Stationsstraat of het aanpassen van de parkeerplaatsen voor invaliden.

Mocht u het Luisterontbijt gemist hebben, maar toch uw ervaringen als inwoner van de gemeente met hen willen delen, kunt u altijd contact opnemen via de site www.asdermelo.nl

Meer berichten