Elin Timmer (12) leest voor uit haar eigen prentenboek
Elin Timmer (12) leest voor uit haar eigen prentenboek (Foto: Frieda Fennell)

‘Gewoon lesgeven zonder poespas

ERMELO - In de scholenreeks in deze krant zijn al heel wat onderwerpen de revue gepasseerd. Als we een rode draad moeten noemen, dan is dat misschien wel de hoge ambitie waarmee de scholen plannen voor de toekomst maken, van nieuwe lesmethoden tot geheel nieuwe schoolgebouwen. Deze week krijgt de redactie een krachtig mailtje van Aart Jan Buijtenhuis, directeur op basisschool Speulderbrink.

Frieda Fennell

 Op de vraag welk onderwerp de school in de krant wil belichten, schrijft de heer Buijtenhuis: “Onderwerp – geen idee. Wij zijn niet zo bijzonder dat we uitblinken op één gebied of dat we gespecialiseerd zijn. Dus thema: ‘laten we weer eens gewoon lesgeven’ zonder poespas.”

Aart Jan Buijtenhuis begint zijn verhaal: “Hoeveel dingen verstoren niet de gewone lessen? Voor kinderen is er niets belangrijker dan regelmaat, structuur, rust, duidelijkheid en helderheid. Bij ons op school werken we niet klasdoorbrekend want dat kan leiden tot onrust. In de ochtend ligt de focus op de basisvaardigheden, deze worden er ouderwets ‘ingestampt’. De wereld verandert, maar over vijftig jaar moeten kinderen nog steeds weten dat vijf plus vijf tien is. In de middag is er ruimte voor creatief bezig zijn, zelfstandig werken en samenwerken. En na school moeten de kinderen kind kunnen zijn en lekker spelen, dus geven we niet of nauwelijks huiswerk.”

Boek met een boodschap

Als onderdeel van het middagprogramma hebben de leerlingen van groep acht zelf een prentenboek gemaakt. Elin Timmer en Tippe Baauw lezen hun boek voor aan de kleuterklas; de kindjes hangen aan hun lippen. Elin leest voor over Micky die jarig is, maar iedereen lijkt zijn verjaardag vergeten te zijn. Of toch niet? “Oordeel niet te snel want soms kan het ook anders aflopen”, legt Elin uit.

Tippes boek gaat over de knappe giraf. Maar wanneer ben je eigenlijk knap? “Als je trucjes kent”, roept een jochie links uit de kring. “Als je goed naar je vader en moeder luistert”, vult een andere kleuter aan. Tippe legt uit dat je eigenlijk helemaal niet knap hoeft te zijn, zolang je maar jezelf bent.

En dat is een boodschap waar Buijtenhuis zich in lijkt te vinden. Op een prominente plek in zijn kantoor hangt de tekst: ‘Niet ieder kind wordt later arts of advocaat. Leer je kinderen dat het oké is om met je handen te werken en toffe dingen te bouwen’. Hij licht toe: “Kinderen mogen zijn wie ze zijn. Scores zijn niet belangrijk, want voor de ene leerling kan een lage score een topprestatie zijn terwijl een hoge score voor de ander niets zegt over zijn prestatie. We hebben dan ook geen pluskinderen, maar ploeterkinderen. Met je handen werken is net zo belangrijk als welke vorm van hoger onderwijs dan ook. Ik houd niet van stempels. Uiteindelijk zijn we ‘gewoon een school’.

Na het voorlezen rennen Tippe en Elin luid roepend weg door de gang: “We komen in de krant!”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden