Karlijn (links) en Mara tonen de mindmap over Corona in groep 8
Karlijn (links) en Mara tonen de mindmap over Corona in groep 8 (Foto: Frieda Fennell)

‘Het voelt bijna weer als normaal’

ERMELO - Een betere concentratie, meer zelfstandigheid en eerder klaar. Mara Dasler (11) en Karlijn Siderius (12) vertellen hoe het is om tijdens de coronacrisis in groep 8 te zitten van de Margrietschool. “We dragen in de gangen mondkapjes en hebben gescheiden pauzes. Maar eigenlijk voelt het allemaal weer bijna als normaal omdat je er al anderhalf jaar in leeft.”

Frieda Fennell

 Mara en Karlijn nemen zichtbaar enthousiast, maar tóch een klein beetje gespannen, plaats in de kamer van de schooldirectrice. Ze leggen de mindmap op tafel die ze eerder die dag hebben voorbereid. “Deze dames zijn de kletskousen van de klas”, grapt meester Jack als hij de meiden van thee bedient. Daarna verlaat hij de kamer en is het woord aan de meiden.

Waar heel Nederland uitkijkt naar het moment dat we weer terug kunnen naar het ‘oude normaal’ ligt dat voor Mara en Karlijn genuanceerder. De schoolsluitingen en coronamaatregelen brachten niet alleen maar beperkingen. Karlijn vertelt: “Iedere ochtend startten we met een half uurtje beeldbellen met de klas en kregen we via het ochtendbericht van de meester de taken van de dag. Daarna maakte ik zelf een planning. Meestal werkte ik van negen tot twaalf aan school en dan was ik klaar. Dan kon ik lekker naar buiten of speelde ik spelletjes met mijn zusjes. Ik had thuis minder afleiding dan op school.”

Mara vult aan: “In de klas zijn er jongens die door de klas praten of schreeuwen. Thuis werkte ik op mijn eigen tempo. Ik miste wel het contact met vriendinnen, maar via beeldbellen maakten we samen huiswerk. Ik merkte dat mijn niveau iets onderuit ging, maar dat heb ik nu gelukkig weer ingehaald. Ik ben blij met het schooladvies dat ik heb gekregen.”

Heel Margrietschool bakt

Op de vraag welke belangrijke vaardigheden voor de toekomst ze tijdens de coronacrisis hebben geleerd, antwoordt Karlijn ogenblikkelijk ‘zelfstandig werken’. “Voorheen vroeg ik vaak om hulp, maar ik wilde ook niet de hele tijd mijn ouders storen. Ik ging veel meer zelf uitzoeken.” Het beperkte contact met vrienden en familie vonden ze het lastigst. Dat ving Karlijn niet alleen op door beeldbellen; ze is ook handgeschreven brieven gaan schrijven aan een vriendin. Toch verwacht ze dat ze later, als ze aan haar laatste schooljaar terugdenkt, vooral denkt aan het bellen met vriendinnen tijdens de lockdown. “Samen huiswerk maken en challenges doen. Elkaar niet zien, maar tóch plezier hebben samen.”

Mara besluit: “Ik vind het heel knap hoe de leraren het gedaan hebben. Hoe zij al die kinderen stil hebben gehouden en ervoor zorgden dat iedereen actief bleef meedoen. Ze organiseerden ook leuke challenges zoals heel Margrietschool bakt. De meester bracht alle ingrediënten op de fiets bij iedereen aan huis. Dat was een leuke verrassing!”

Ookal voelt het nieuwe normaal bijna als vanouds, ze hopen dat de traditionele musical en het schoolkamp kunnen doorgaan. Ondanks de onzekerheden zijn de repetities in ieder geval in volle gang.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden