Afbeelding
Foto door form PxHere

Halfgeleidertekort zorgt wereldwijd voor problemen autobranche

23 november 2021 om 16:06 Partnercontent

Fabrieken worden massaal stilgelegd door autoproducenten vanwege het wereldwijde tekort aan halfgeleiders. Wie een nieuwe auto heeft besteld, merkt deze gevolgen aan de lange wachttijden. Er wordt gebruikgemaakt van halfgeleiders om allerlei elektronica aan te sturen die moderne auto’s nodig hebben om te functioneren, onder andere voor motormanagement en het infotainmentsysteem.

Coronamaatregelen leggen fabrieken stil

De coronamaatregelen hebben op het hoogtepunt van de crisis maar liefst 90 procent van de fabrieken voor voertuigen en onderdelen in Noord-Amerika, China en Europa stilgelegd. Tegelijkertijd hebben autofabrikanten de inkoop van halfgeleiders sterk teruggebracht omdat er tijdens de pandemie een stuk minder nieuwe auto’s werden verkocht. De occasionmarkt kwam wel volledig tot bloei. Veel mensen sloten een goedkope autoverzekering af en schaften voor een klein prijsje een tweedehands auto aan om zo niet meer afhankelijk te zijn van het openbaar vervoer. De auto-industrie stelde de aanschaf van halfgeleiders dus nog even uit, terwijl de fabrikanten van medisch materiaal en consumentenelektronica als tv’s en computers juist grote bestellingen plaatsten bij de fabrikanten van halfgeleiders.

‘Just-in-time’-principe

In het derde kwartaal van 2020 trok de automarkt weer aan. Dat leidde tot bevoorradingsproblemen, omdat de autofabrikanten achteraan in de rij stonden. Niet alleen de auto-industrie werd getroffen. Sony heeft bijvoorbeeld ook problemen om te voldoen aan de gigantische vraag naar de PS5. De schaarste zorgt ervoor dat mensen hun nieuwe PlayStation voor de dubbele prijs aanbieden op tweedehandssites. Er bestaat geen snelle oplossing voor dit probleem. De gemiddelde doorlooptijd voor halfgeleiderfabrieken bedraagt namelijk 26 weken. De auto-industrie werkt volgens het ‘just-in-time’-principe. Dit wil zeggen dat de benodigde onderdelen pas op het laatste moment arriveren via de toeleveranciers. Als er een onderdeel niet wordt geleverd, zorgt dat voor vertragingen in het hele proces. Er valt bijvoorbeeld te zien dat bepaalde opties niet beschikbaar zijn of dat consumenten een specifiek afwerkingsniveau niet kunnen kiezen. In het meest ernstige geval moet een hele productielijn tijdelijk gestopt worden.

Vertraagde productie

Nagenoeg alle autofabrikanten hebben gigantische vertragingen opgelopen. Ford voorziet een daling van de productie van 10 tot 20 procent, Nissan en Honda hebben de productie in het Verenigd Koninkrijk stilgelegd als gevolg van de leveringsproblemen en Mercedes-Benz hoopt de verliezen nog voor het eind van 2021 te kunnen compenseren. Toyota heeft zich beter voorbereid en van tevoren een voorraad halfgeleiders ingeslagen. Ook andere merken die veel componenten zelf produceren, zoals Kia, MG en Polestar, lijken niet geraakt te worden door deze crisis. Voor kopers van een nieuwe auto zit er weinig anders op dan te wachten tot het tekort is verholpen. Specialisten verwachten dat het tekort aan halfgeleiders tot ver in 2022 zal blijven bestaan. Op de fiets naar het werk wordt hierdoor wel gestimuleerd.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie